تکتا

ساخت وبلاگ

1. تغییر چهره و صورت

به دلیل اینکه دستگاه های ارتودنسی به دندان ها متصل میشود در ظاهر ممکن است که چهره شما کمی تغییر کند. اگر متخصص ارتودنسی شما با دقت و بدون در نظر گرفتن حالت چهره شما، اقدام به درمان کند، این موضوع قابل توجه تر خواهد شد. اما این مشکل به راحتی قابل حل است.

راه حل رفع مشکل تغییر چهره در ارتودنسی

یکی اینکه اگر فکر میکنید ارتودنسی ثابت چهره شما را تغییر میدهد میتوانید از ارتودنسی نامرئی مثل اینویزیلاین ها و یا ارتودنسی لینگوال و یا ارتودنسی سرامیکی استفاده کنید. و دوم اینکه یک متخصص ارتودنسی خوب انتخاب کنید و همه چیز را به او بسپارید تا بدون اینکه هیچکدام ار عوارض ارتودنسی دندان را تجربه  کنید به نتیجه دلخواه برسید.

2. تشکیل پلاک پشت دندان ها و دستگاه ها

درحالت عادی زمانی که دندان های خود را به طور مرتب مسواک میزنید و از نخ دندان استفاده میکنید سلامتی دهان و دندان و در نتیجه سلامتی عمومی شما افزایش پیدا خواهد کرد. اما اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید و مرتبا مسواک نزنید، پلاک و تارتار در پشت دندان ها شما تشکیل میشود. تشکیل پلاک همانا و سایر مشکلات پیش روی شما همانا.

در خصوص ارتودنسی نیز همین مشکل وجود دارد. یعنی اگر به طور منظم دندان ها و دستگاه ارتودنسی را تمیز نکنید پلاک به طور مشابه روی بخش های مختلف دستگاه مثل سیم و براکت تشکیل شود.

راه حل رفع مشکل تشکیل پلاک روی دستگاه های ارتودنسی

اما خب اگر مطابق توصیه ها و دستورالعمل های متخصص ارتودنسی خود عمل کنید تشکیل پلاک را به عنوان عوارض ارتودنسی دندان به راحتی دور خواهید زد.

3. واکنش های آلرژیک

واکنش های آلرژیک از جمله نادرترین عوارض ارتودنسی دندان است و تنها در افرادی رخ میدهد که نسبت به یکی  از اجزای بریس ارتودنسی حساسیت داشته باشند. برای مثال ممکن است به جنس سیم یا براکت حساسیت داشته باشید.

راه حل رفع حساسیت و واکنش آلرژیک ارتودنسی

در این صورت نیز متخصص میتواند از فلزات و یا جنس های دیگری که بدن شما به آن حساس نباشد استفاده میکند. واکنش آلرژیک تنها در صورتی ایجاد میشود که شما قبل از اتصال بریس ها هیچ صحبتی از حساسیت یا واکنش احتمالی خود، نسبت به دستگاه ها، با متخصص خود نکرده باشید. اگر در جلسه اول در این مورد با متخصص ارتودنسی صحبت کنید واکنش آلرژیک برای شما دیگر یکی از عوارض ارتودنسی دندان نخواهد بود.

4. زخم شدن دهان

زخمی شدن از عوارض ارتودنسی دندان است اما خیلی کم پیش می آید که داخل دهان زخم شود. زخمی شدن دهان معمولا در افرادی رخ میدهد که ارتونسی ثابت لینگوال یا پشت دندانی دارند. زیرا در این روش بریس ارتودنسی به جای اینکه به جلو دندان وصل شود به پشت دندان ها متصل است. در این وضعیت زبان مدام به براکت ها و سیم برخورد میکند و احتمال زخمی شدن آن وجود دارد.

5. درد و ناراحتی

مساله درد ارتودنسی و ناراحتی ناشی از آن واقعا آنطورها هم که میگویند صحت ندارد. ما منکر درد به عنوان یکی از عوارض ارتودنسی دندان نیستیم. اما بهتر است به آن عارضه نگوییم زیرا درد بسیار مختصر است و از همه مهمتر موقتی است. این درد به راحتی توجیه دارد.

اصلا همین الان خودتان امتحان کنید. با انگشت به یکی از دندان های خودتان مختصر فشاری وارد کنید. سعی کنید کم کم فشار را بیشتر کنید. کمی درد دارد نه؟ این طبیعی است. زیرا دندان های شما در حالت طبیعی ثابت هستند و به کمک رباط ها و ساختارهایی به لثه و استخوان متصل شده اند. این ساختارها مانع از جابجایی دندان میشوند و وقتی کش می آیند و یا تحریک میشوند سیگنال هایی به مغز میفرستد که مغز هم در واکنش به این جابجایی به سنسورها و حسگرهای درد دستور میدهد که کمی حالت درد و ناراحتی ایجاد کنند. اما بعد از مدت کوتاهی زمانی این درد از بین میرود.

بیشتر بخوانید : مراحل ارتودنسی

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 195 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 23:03

ارتودنسی نامریی مناسب چه کسانی است؟

معمولا ارتودنسی نامرئی مناسب افرادی است که نانجاری های فک و دندان آنها شدید نباشد.

آیا درمان با ارتودنسی نامرئی بازگشت دارد؟آیا درمان با ارتودنسی نامرئی بازگشت دارد؟

اگر طرح درمان توسط متخصص ارتودنسی صحیح باشد بعد از این که دوره درمانی با ارتودنسی نامرئی تکمیل می شود، استخوان های اطراف دندان ها وضعیت ثابتی پیدا می کنند. بدین ترتیب دیگر این درمان بازگشت نخواهد داشت و نیازی به استفاده دائم و مادام العمر از الاینرها ارتودنسی نیست.

چند ساعت در روز باید ازالاینر ارتودنسی استفاده کرد؟

از 24 ساعت روز باید 22 تا 20 ساعت در روز از الاینر استفاده کنید. به بیان دیگر باید فقط زمان های ضروری مثل غذا خوردن الاینرها را از دهان خارج کرد.

درمان ارتودنسی نامریی چقد طول می کشد؟

طول دوره درمان ارتودنسی نامرئی بستگی به میزان ناهنجاری فک و دندان متفاوت است، از آنجایی که این دستگاه های ارتودنسی برای بعضی از ناهنجاری های خاص مورد استفاده قرار می گیرد معمولا در مدت یک سال با استفاده منظم می توانید به دندان هایی ردیف و منظم دست یابید.

قیمت و هزینه ارتودنسی با دستگاه های نامرئی چقدر است؟

چون چندین مدل دستگاه داریم (که در اصطلاح نامرئی هستند و حین استفاده چندان قابل توجه نیستند)، در نتیجه درمان با هر کدام از این روش‌ها و مدل‌ها، هزینه‌های خاص خودش را دارد. و ما یک قیمت واحد برای ارتودنسی نامرئی نداریم. بلکه یک محدوده قیمت عنوان می‌کنیم.

با این تفاسیر، محدوده هزینه ارتودنسی با انواع دستگاه‌ها‌ی نامرئی، بین 7 میلیون تومان تا 25 میلیون بر حسب نوع دستگاه متغییر است. برای آشنایی با جزئیات دقیق قیمت درمان با این روش، حتما به صفحه هزینه ارتودنسی در سال 1400 مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید :

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 179 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 23:01

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان” یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است که شامل طیف وسیعی از پروسه‌‍‌ها و خدمات است. ما در این شاخه، از کوچک‌ترین پوسیدگی‌های دندانی گرفته تا طراحی و اصطلاحِ کامل طرح لبخند را انجام می‌دهیم. و با کمک سایر متخصصان دندانپزشکی، در نهایت، یک یا چند دندان را به طور کامل بازسازی، احیا و یا جایگزین می‌کنیم. هدف ما از انجام پروسه‌های ترمیمی و زیبایی دندان، کمک به ترمیم دندان‌های آسیب دیده و یا زیباسازی آن‌ها بر اساس اصول زیبایی شناختی است.

ما در دنیا دنتال چه خدمات ترمیمی و زیبایی ارائه می‌دهیم؟

متخصصین دنیا دنتال تقریبا هرآنچه که در حوزه ترمیمی و زیبایی دندان تعریف شده است را به مراجعان این کلینیک ارائه می‌دهند. برای اینکه بدانید منظور از ترمیم و زیبایی دندان چیست، و متخصصین ما برای دهان و دندان شما دقیقا چه اقدماتی انجام می‌دهند حتما ادامه مقاله را بخوانید.

طراحی و اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند، به مجموعه‌ای از خدمات و پروسه‌های دندانپزشکی گفته می‌شود که در آن تمام عوامل، اِلمان‌ها یا فاکتورهای دخیل در یک لبخند، مورد بررسی قرار گرفته و تمام مشکلات، ایرادها و ناهماهنگی‌های اجزای یک لبخند ترمیم و اصلاح می‌شوند.

دندان‌ها، لب‌ها، فک‌ها، لثه، زاویه لب‌ها در گوشه و نسبت به پایه بینی و … همگی اجزای یک طرح لبخند هستند و به برطرف کردن ایرادات و هماهنگ کردن این اجزاء با هم، طراحی و اصلاح طرح لبخند گفته می‌شود.

ما در  کلینک دندانپزشکی تخصصی”دنیا دنتال” با اسکن صورت و اجزای لبخند، تمام ایرادات و مشکلات اجزای لبخند مراجعان خود را پیدا کرده و متناسب با نوع مشکلات و ناهماهنگی‌ها، با کمک انواع روش‌هایی که در ادامه توضیح داده شده است، طرح لبخند را اصلاح کرده و زیباتر می‌کنیم.

اتصال انواع ونیر دندان

ونیرهای دندانی یکی از پرتقاضاترین پروسه‌های ترمیمی و زیبایی دندان هستند که تقاضا برای آن‌ها طی چند سال گذشته نسبت به سایر روش‌های طراحی لبخند، افزایش بیشتری داشته.

ونیرهای دندانی لایه‌های بسیار نازکی از جنس پرسلین یا کامپوزیت هستند که جهت برطرف کردن عیوب ظاهری و یا ظاهر آسیب دیده دندان‌ها (مخصوصا در بخش قدامی دهان) استفاده می‌شوند. لمینت دندان و کامپوزیت ونیر، دو نوع ونیر دندانی هستند که ما در کلینیک دنیا دنتال برای مراجعانمان آماده و نصب می‌کنیم. این‌ها همرنگ دندان هستند و جهت ترمیم یا زیباسازی دندان‌ها به سطح جلوی دندان متصل می‌شوند.

لمینت دندان

برای کسانی که یکی از مشکلات زیر را دارند لمینت دندان می تواند گزینه مناسبی جهت زیباسازی و بهبود ظاهر دندان باشد:

تغییر رنگ دائمی دندان که با هیچ روش دیگری از برنمی‌گردد

شکستگی خطر دندان

لب پر شدن دندان ها

فاصله بین دندان ها

لمینت‌ها به شدت مشابه رنگ طبیعی دندان‌های خودمان هستند، آن‌ها نازک بوده و در عین حال دوام زیادی دارند. و به ندرت دچار تغییر رنگ و یا لکه می شوند.

به دلیل بالا بودن هزینه لمینت دندان، نسبت به ونیر کامپوزیت دندانی، ما در بخش ترمیمی و زیبایی دندان تلاش می‌کنیم که دست‌ِکم بهترین و مطرح‌ترین مواد لمینی را برای مراجعانمان تهیه کنیم و سفارش ساخت لمینت‌های اختصاصی مراجعانمان را به شناخته‌شده‌ترین لابراتوارهای تهران ارسال کنیم تا دوام، ماندگاری و زیبایی لمینت ها رضایت مراجعانمان را حفظ کینم.

بلیچینگ دندان

برای آن دسته از مراجعان‌مان که با تغییر رنگ دندان‌ها مواجه شده‌اند، فرآیند بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان‌ها را در دنیا دنتال، انجام می‌دهیم. بلیچینگ دندان یک روش کم هزینه در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان و تقریبا بهترین روش برای سفید کردن دندان‌ها است.

ما اینکار را تنها در یک جلسه انجام می‌دهیم و چون با کمک لیزر و سایر روش‌های مرسوم اقدام به بلیچینگ می‌کنیم، نوید یک جلسه کاملاً بیخطر (با حداکثر ماندگاری نتایج) را می دهیم. ما همچنین با ارائه آموزش‌ها و نکات لازم به مراجعان کمک می‌کنیم تا بعد از فرآیند بلیچینگ دندان، برای ماه ها، نتایج سفید شدن دندان‌های خود را حفظ کنند.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 364 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 22:56

عوامل مختلفی می توانند روی تعرفه و قیمت ارتودنسی تاثیر بگذارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• نوع مشکل و ناهنجاری: مشکلات و ناهنجاری های جزئی تا متوسط معمولا هزینه درمان کمتری دارند در حالی که مشکلاتی مانند انحراف فک + نامنظمی دندان ها هزینه ها را به شدت افزایش می دهد.

• شدت مشکل بیمار: هرچه مشکل بیمار جدی تر باشد هزینه هم بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال اگر شلوغی دندان ها زیاد باشد و نیاز به کشیدن دندان باشد هزینه بیشتر خواهد شد.

• سن بیمار: ارتودنسی در سنین بالاتر هزینه بیشتری دارد.

• محل زندگی بیمار: در شهرهای کوچک ممکن است هزینه ها به مراتب بیشتر باشد زیرا فضای رقابت کمتر است.

• روش ارتودنسی: روش های درمان ارتودنسی بسیار متنوع هستند و درمان با هر کدام از آن ها نیز هزینه های خاص خود را دارد.  مثلا هزینه ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی دیمون بیشتر از هزینه ارتودنسی سرامیکی است.

هزینه ارتودنسی ثابت بیشتر است یا متحرک؟

افرادی که مشکلات جزئی تا متوسط ارتودنسی دارند معمولا تحت درمان ارتودنسی متحرک قرار می گیرند و افرادی که مشکلات متوسط تا شدید دارند نیز با ارتودنسی ثابت درمان می شوند. و چون هزینه درمان مشکلات متوسط تا شدید و مدت زمان آن بیشتر است در نتیجه تعرفه ارتودنسی ثابت همیشه بیشتر است. انواع روش ارتودنسی ثابت عبارتند از:

• سیستم دیمون

• سیستم ارتودنسی لینگوال

• ارتودنسی سرامیکی

• ارتودنسی معمولی یا سیم کشی معمولی دندان

تفاوت قیمت ارتودنسی بزرگسالان و کودکان چقدر است؟

از آنجا که ساختار دندان و استخوان فک کودکان نرم است و هنوز به طور کامل رشد نکرده، مشکلات و نامنظمی های دندانی در سنین پایین تر بهتر درمان می شوند. اما بعد از سن بلوغ که استخوان ها دیگر رشد ندارند و تمام دندان های دائمی در آمده اند درمان کمی زمانبر تر و دشوارتر خواهد بود به همین دلایل هزینه ارتودنسی کودکان در اغلب اوقات کمتر از هزینه ارتودنسی بزرگسالان است.

چطور برای ارتودنسی هزینه کمتری بپردازیم؟

اگر قصد دارید با هزینه کمتری درمان خود را انجام دهید می توانید چند روش ساده زیر را بکار ببرید:

• قسط بندی هزینه ها: اغلب متخصصان ارتودنسی، هزینه ها را در طول درمان دریافت می کنند و آن را به 2 یا 3 قسط تقسیم می کنند.

• مراجعه به مراکز دولتی یا جاد دانشگاهی: تعرفه ها در این مراکز کمتر است.

• انجام ارتودنسی دندان در سنین پایین تر

• مراجعه به سایت متتخصصان و گرفتن کد تخفیف برای درمان

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 185 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 22:42

بنابر آمار، نزدیک به ۶۰ درصد افراد جامعه مشکل، ناهنجاری یا نامنظمی در دندان ها و فک های خود دارند که از این بین ۳۰ درصدشان نیاز جدی به درمان ارتودنسی دندان دارند.

ارتودنسی دندان چیست و چه افرادی به آن نیاز دارند؟

ارتودنسی یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که به هماهنگ و صاف کردن دندان ها و فک ها می پردازد. به زبان ساده تر، در این رشته، دندان ها صاف شده و فک ها تراز می شوند. افرادی که یکی از وضعیت های زیر را دارند می توانند برای درمان به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنند:

• کج بودن دندان ها

• شلوغی و ازدحام دندان ها

• وجود فاصله بین دندان ها

• کوتاه و بلند بودن آن ها

• جلوزدگی یکی از فک ها

میانگین هزینه ارتودنسی در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

البته هنوز به صورت رسمی هزینه های ارتودنسی اعلام نشده اما متخصصان این رشته در کلینیک ها و سایت های خود بنابر روال هر ساله، قیمت ها را به روز کرده اند. هزینه ارتودنسی به صورت بازه ای از ۷ میلیون تومان در حالت ساده شروع شده و در صورتی که نیاز به جراحی فک باشد، احتمالا تا ۲۵ میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت. به طور میانگین هزینه این درمان ۱۶ میلیون تومان است.

قیمت ارتودنسی دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مختلفی می توانند روی تعرفه ارتودنسی تاثیر بگذارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• نوع مشکل و ناهنجاری: مشکلات و ناهنجاری های جزئی تا متوسط معمولا هزینه درمان کمتری دارند در حالی که مشکلاتی مانند انحراف فک + نامنظمی دندان ها هزینه ها را به شدت افزایش می دهد.

• شدت مشکل بیمار: هرچه مشکل بیمار جدی تر باشد هزینه هم بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال اگر شلوغی دندان ها زیاد باشد و نیاز به کشیدن دندان باشد هزینه بیشتر خواهد شد.

• سن بیمار: ارتودنسی در سنین بالاتر هزینه بیشتری دارد.

• محل زندگی بیمار: در شهرهای کوچک ممکن است هزینه ها به مراتب بیشتر باشد زیرا فضای رقابت کمتر است.

• روش ارتودنسی: روش های درمان ارتودنسی بسیار متنوع هستند و درمان با هر کدام از آن ها نیز هزینه های خاص خود را دارد.  مثلا هزینه ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی دیمون بیشتر از هزینه ارتودنسی سرامیکی است.

ارزان ترین روش های ارتودنسی کدامند؟

از میان تمام روش های ارتودنسی، ارتودنسی با پلاک متحرک و شفاف و ارتودنسی ثابت معمولی هزینه کمتری از سایر روش ها دارند. بنابراین اگر می خواهید دندان های خود را با هزینه کمتری ارتودنسی و صاف کنید می توانید درباره ارتودنسی متحرک با پلاک ها شفاف و یا ارتودنسی فلزی معمولی با یک ارتودنتیست خوب صحبت کنید.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 197 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 0:15

بلیچینگ دندان ساده ترین، سریع ترین و نسبتا ارزانترین روش سفید کردن دندان ها است که به روش های مختلفی انجام داده می شود. طی چند سال گذشته، بر تعداد افرادی که با کمک بلیچینگ دندان، به یک طرح لبخند سفید و درخشان دست پیدا می کنند رو به افزایش است و برای بسیاری نیز جای سوال است که انجام روش های مختلف بلیچینگ چقدر هزینه در بر دارد. در این محتوا با جزئیات هزینه بلیچینگ دندان در سال 1400 آشنا خوهید شد.

میانگین هزینه بلیچینگ دندان در سال 1400

همانطور که می دانید بلیچینگ دندان به روش های مختلف انجام داده می شود اما دو نوع بلیچینگ خانگی و بلیچینگ در مطب رایج ترین و پر طرفدارترین روش های سفید کردن دندان هستند. با در نظر گرفتن قیمت بلیچینگ دندان با هر دو روش می توان انتظار داشت که هزینه این درمان در سال 1400 چیزی بین 1.5 تا 2.5 میلیون تومان باشد. که البته ممکن است از 1 میلیون تومان هم شروع شود.

قیمت بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک در سال 1400 چقدر است؟

به طور میانگین هزینه سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک به روش بلیچینگ بین 1.300.000 تا 2.500.00  متعییر است.

بلیچینگ در مطب دندانپزشک ایمن ترین و موثرترین روش سفید کردن دندان ها است. طی این پروسه، از ژل های سفید کننده حاوی کارباماید پراکسید و یا هیدورزن پراکسید استفاده می شود.

پس از تمیز کردن دندان ها، دهان و لثه ها محافظت می شوند و سپس ژل سفید کننده به سطح جلویی دندان ها متصل می شود. دندانپزشک سپس با کمک نور و گرما یا لیزر ژل سفید کننده دندان را فعال کرده و به این صورت ژل باعث سفید شدن دندان ها می شود.

قیمت سفید کردن دندان ها در منزل چقدر است؟

هزینه بلیچینگ دندان در منزل به مراتب کمتر از هزینه آن در مطب دندانپزشک است. در این روش بسته به نوع مواد مورد استفاده، هزینه ممکن است بین 1 تا 1.5 میلیون تومان متغییر باشد.

در روش بلیچینگ دندان در منزل، از همان موادی که در مطب برای سفید کردن استفاده می‌شود بهره می برند. اما درصد و غلظت مواد سفید کننده در آن ها بسیار کمتر است. به عنوان مثال اگر درصد هیدروژن پراکسید در مطب بین 35 تا 40 درصد است در روش بلیچینگ خانگی درصد و غلظتش بیشتر از 3 تا 6 درصد نیست.

هزینه بلیچینگ دندان در خانه البته می تواند حتی بیشتر یا کمتر از چیزی که عنوان کردیم باشد. به عنوان مثال برخی از شرکت های تولید کننده کیت های بلیچینگ به خاطر وارداتی بودنشان هزینه بالایی دارند.

همچنین اغلب اوقات پس از بلیچینگ دندان در مطب ممکن است دندانپزشک به شما پیشنهاد دهد که در دراز مدت چند بار بلیچینگ در منزل را امتحان کنید. برای اینکار او از دندان های شما قالب میگیرد و سپس از شما می خواهد که ژل سفید کننده با غلظت کم را مطابق دستورالعمل بدر قالب ریخته و روی دندان ها قرار دهید. هزینه بلیچینگ دندان در سال 1400 با این روش هم چندان زیاد نخواهد بود.

بیشتر بخوانید :

قیمت بلیچینگ دندان در سال 99 با سایر روش های سفید کردن دندان

هرچند که بهترین روش سفید کردن دندان ها انجام بلیچینگ در مطب و سپس در منزل است، اما می توان با روش های دیگری نیز دندان ها را سفید کرد. مواد و محصولات دندانپزشکی خاصی وجود دارند که در آن ها عوامل سفید کننده مانند پراکسید هیدروژن با غلظت 3 درصد وجود دارد. این ها هزینه بسیار کمی دارند و در کوتاه مدت می توانند به سفید شدن دندان هایتان کمک کنند.

هزینه بلیچینگ دندان با این روش ها متغییر است و می تواند محدوده از 20 هزار تومان تا بیش از 1 میلیون تومان داشته باشد.

به عنوان مثال هزینه سفید کردن دندان ها با کمک خمیر دندان های سفید کننده می تواند به طور میانگین برای خمیر دندان های ایرانی 30 هزارتومان و برای خمیر دندان های خارجی 200 هزارتومان باشد.

همچنین برای نوارهای سفید کننده همین هزینه می تواند بالاتر از 500 هزار تومان باشد.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 286 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 ساعت: 0:12

یک سری از مشکلات ارتودنسی به دلیل نامنظمی دندان ها است اما بعضی دیگر که اصطلاحاً به آن ها مشکلات ارتودپدی فکی گفته می شود ناشی از ناهنجاری های رشدی در فک بالا یا پایین هستند. این مشکلات با کمبود رشد همراه هستند یعنی یکی از فک ها به درستی رشد نکرده یا کند رشد کرده است. درمان این نوع مشکلات در ارتودنسی، استفاده از دستگاه های فانکشنال یا درمان های هدایت رشد فک ها است. ادامه مقاله را بخوانید تا به طور کامل با ارتودنسی فانکشنال آشنا شوید.

ارتودنسی فانکشنال چیست؟

ارتودنسی فانکشنال به استفاده از یک سری دستگاه ثابت و متحرک گفته می شود که برای درمان و اصلاح ناهنجاری های کلاس 2 و 3 اسکلتال یا اسکلتی- فکی در افراد و مخصوصا در ارتودنسی کودکان استفاده می شوند.

ناهنجاری کلاس 2 آن هایی هستند که در آن ها فک پایین عقب تر از فک بالا است. یعنی اگر شما فردی که این ناهنجاری دارد را ببینید، متوجه می شوید که فک پایینش، عقب تر از فک بالا است.

ناهنجاری های کلاس سوم هم برعکس مورد بالا، طور هستند که فک پایین، جلوتر از فک بالاست

ما با کمک دستگاه های فانکشنال که اغلب هم به صورت متحرک هستند، این مشکلات را درمان کرده و فک ها را با هم هماهنگ می کنیم تا مشکلات گفتاری، جویدن و ظاهری و زیبایی افراد بهبود پیدا کند.

ولی چون اغلب، ما با کمک این دستگاه ها عملکرد و فانکشن فک ها را بهتر می کنیم به این روش ارتودنسی فانکشنال یا کاربردی یا عملکردی می گوییم. سازوکار این دستگاه ها طوریست که عملرد عضلات فک را تغییر می دهند تا اینکه بتوانند تغییرات رشدی ایجاد کند. یه عبارت ساده تر اگر فک کوچک یا عقب است، با با دستگاه های فانکشنال و تحریک فک، کاری می کنیم که رشد کرده و به حالت نرمال برسد.

هزینه دستگاه های فانکشنال چقدر است؟

بسته به اینکه از چه نوع دستگاهی برای درمان استفاده شده، هزینه ارتودنسی فانکشنال متغییر است. شما می توانید برای اطلاع از هزینه این دستگاه ها به صفحه هزینه ارتودنسی در سال 1400 مراجعه کنید.

مدت زمان ارتودنسی فانکشنال چقدر است؟

به طور معمول مدت زمان ارتودنسی فانکشنال نزدیک به یک سال است. که البته بسته به میزان و شدت مشکل، ممکن است کمتر یا بیشتر از 1 سال هم بشود. اگر فرض کنیم که فرزند شما مشکل عقب بودن فک پایین داشته باشد، و مثلا بعد از سن 10 سالگی به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده باشید، احتمالا تا سن 11 سالگی، مشکل تقریبا به طور کامل برطرف شده و فک جلو میاید.

طی این مدت زمان، نه تنها فک جلو میاید، بلکه نیم رخ کودک بهتر شده، فضای کافی برای دندان هایش ایجاد می شود و اغلب مشکلات او برطرف خواهند شد. حالا اگر کودک شما مشکل نامنظمی دندانی هم داشته باشد، معمولا ارتودنسی ثابت برایش در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید :

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 232 تاريخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 ساعت: 23:58

متخصصان ارتودنسی برای تسریع روند درمان یا اصلاح ناهماهنگی دندان ها از ابزار های مختلفی استفاده می کنند. در ارتودنسی ثابت علاوه بر بریس ها و اجزای تشکیل دهنده آن ها، کش ارتودنسی نیز یکی از اساسی ترین ملزومات صاف کردن دندان ها است. اما اینکه این کش ها چه هستند، جنسشان چیست، چه معایب و مزایا و یا چه عملکردی دارند را در این مقاله با هم مرور خواهیم کرد.

کش ارتودنسی چیست؟

کش ها در واقع یکی از انواع مختلف دستگاه های ارتودنسی ساده اما موثر محسوب می‌شوند. به این کش ها باند یا الاستیک ارتودنسی هم میگویند. ما با کمک این کش ها به دندان ها فشار وارد میکنیم تا به تغییر جهت و موقعیت آن ها کمک کنیم. این کش های الاستیک معمولا بین براکت های پایین و و بالا قرار میگرند و با اعمال فشار به اصلاح ناهماهنگی دندان ها در فکین بالا و پایین کمک میکنند.

جنس کش های ارتودنسی دندان از چیست؟

مواد اولیه این کش ها هم میتواند لاتکس باشد و هم مواد غیرلاتکسی. اما ما بیشتر از کش هایی استفاده میکنیم که از جنس لاتکس هستند. اگر کسی به لاتکس حساسیت داشته باشد ما از کش های غیرلاتکسی برای او استفاده خواهیم کرد. کش های لاتکسی معمولا رنگی متمایل به زرد دارند.

نحوه عملکرد کش ارتودنسی چگونه است؟

شاید با خودتان فکر کنید که این کشهای نازک و کوچک چگونه میتوانند دندان های ما را مرتب کنند درحالی که براکت ها با آن همه ابهت و استحکام به زود اینکار را انجام میدهند؟ سوال خوبی است. در جواب باید گفت که همه دستگاه های ارتودنسی با هدف خاصی استفاده میشود. شاید در ظاهر اینطور به نظر برسد که الاستیک ارتودنسی دندان  نمیتواند به تراز شدن دندان هایتان کمک کند اما اینطور نیست. این کش ها به صورت متناوب با وارد کردن فشاری هرچند محدود میتوانند دندان های ما را به صورت نامحسوس جابجا کنند. اما خودشان به تنهایی چنین عملکردی ندارند بلکه حتما باید در کنار بریس ها استفاده شوند.

چه وقت هایی باید از کش ارتودنسی استفاده کرد و مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی باید چقدر باشد؟

دکتر خدیوی متخصص ارتودنسی میرداماد به این سوال این گونه پاسخ می دهد : این الاستیک ها بهتر است که هیمشه و به صورت مداوم به براکت ها متصل شوند. هرچقدر بیشتر از این کش ها استفاده کنید، طول درمان شما نیز نسبتا کمتر خواهد شد. توصیه می کنیم که حتی حین خوردن غذا نیز همچنان از کش استفاده کنید. اگر نمیتوانید با وجود آن ها چیزی بخورید آن ها را بردارید. اما بلافاصله بعد از خوردن غذا دوباره آن ها را متصل کنید. سعی کنید در طول خواب هم حتما کش را در نیاورید. اما به این نکته توجه کنید که چون تعداد زیادی کش به شما داده شده است، برای حفظ خاصیت کشسانی آن ها، حتما در طول روز دست کم 3 بار آن ها را تعویض کنید تا شل نشوند یا از کار نیافتند.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 217 تاريخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 ساعت: 23:53

برای افرادی که به تازگی عصب کشی دندان یا روت کانال تراپی انجام داده اند یا بخش کمی از دندانشان باقی مانده، اگر بیلداپ و بازسازی دندان انجام نشود روکش دندان در نظر گرفته می شود. روکش های دندانی انواع مختلفی دارند و هر کدام نیز هزینه های خاصی را در بر می‌گیرند. آنچه در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دنیا می خوانید توضیحات کاملی درباره هزینه و قیمت انواع روکش دندان در سال 1400 و پاسخ به سوالات رایج درباره آن است.

محدوده قیمت روکش دندان در سال 1400

با در نظر گرفتن هزینه روکش های رایج دندانپزشکی که در ایران نیز وجود دارند محدوده هزینه روکش دندان در سال 1400 بین 800.000 تا 2.200.000  تومان متغییر است. به طور میانگین قیمت روکش دندان نیز 1.500.000 تومان است.

یعنی شما اگر بخواهید به صورت پیشفرض و بدون در نظر گرفتن نوع روکش به مطب دندانپزشکی بروید و بخواهید دندانتان را روکش کنید بهتر است میانگین هزینه درج شده را در نظر بگیرید.

قیمت روکش تمام سرامیکی دندان چقدر است؟

روکش هایی که تمام لایه های آن ها از جنس سرامیک است این روزها رایجترین و مرغوب ترین روکش های دندانپزشکی به شمار می روند. هرچند که استحکام این نوع روکش ها به اندازه روکش فلز سرامیک یا زیرکونیا نیست اما از نظر زیبایی طبیعی بسیار به دندان واقعی خودمان نزدیک هستند.

قیمت روکش تمام سرامیک یا همان روکش سرامیکی دندان با توجه به کیفیت ساخت آن در لابراتوار چیزی بین 1 تا 2.5 میلیون تومان متغییر است و بسته به منطقه جغرافیایی شما نزدیک به 1 میلیون باشد و یا حتی از 2.5 نیز بیشتر شود.

قیمت روکش فلز سرامیک در سال 1400 چقدر است؟

روکش هایی با نام فلز سرامیک شناخته می شوند در ساختار خود هم فلز دارند و هم سرامیک. در واقع این روکش ها دو لایه هستند. لایه زیرین فلزی است و لایه رویی که فلز را پوشانده سرامیک است. ترکیب این دو ماده در کنار هم باعث شده روکش های pfm یا همان فلز سرامیک هم مقاومت و استحکام بالایی داشته باشند و هم زیبایی ظاهری قابل قبولی ارائه دهند.

هزینه روکش دندان فلز سرامیک کمی از روکش های تمام سرامیک پایین تر است و چیزی بین 800 هزارتومان تا 1 میلیون تومان است. هرچند که تا 1.5 میلیون تومان نیز ممکن است افزایش یابد.

زینه روکش فلزی چقدر است؟

برخی از روکش ها تماما از جنس فلز هستند و در ساختارشان ممکن است تنها یک فلز یا تعدادی از آلیاژهای فلزی وجود داشته باشد. به عنوان مثال ما روکش استیل ضد زنگ داریم که بیشتر در دندانپزشکی کودکان برای مراقبت از دندان های شیری استفاده می شود.

بیشتر بخوانید :

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 316 تاريخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 ساعت: 23:50

اغلب اصطلاحات دندانپزشکی انگلیسی هستند و این روزها ما بیشتر ترجیح می دهیم واژگان تخصصی را به همان شکلی که هستند، در زبان خودمان تلفظ کنیم. بلیچینگ دندان نیز یکی از همین واژه ها است.

بلیچینگ معادل واژه (Bleaching) در انگلیسی است و به معنای سفید کردن یا روشن تر کردن چیزی به روش های مختلف است. اما مواد بکار رفته برای اینکار اغلب شیمیایی هستند و بلیچینگ معمولا یک روش شیمیایی است.

و زمانی که صحبت از بلیچینگ دندان می شود معمولا منظور سفید کردن دندان های دچار تغییر رنگ، با کمک مواد فعال بلیچ، مانند هیدروژن پراکسید و پراکسید کارباماید است. در اصل به استفاده از این مواد برای سفید کردن دندان ها بلیچ دندان گفته می شود.

انواع روش سفید کردن دندان کدامند؟

روش های مختلفی برای بلیچ دندان وجود دارد که هر کدام از این روش ها در موقعیت های خاصی توسط افراد استفاده می شوند. اما بر اساس اینکه محل استفاده از محصولات بلیچ کجا است، به طور کلی این روش را به دو دسته تقسیم بندی می کنند:

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک

و هوم بلیچینگ یا انجام بلیچینگ دندان در منزل

بیشتر بخوانید : لمینت دندان

آفیس بلیچینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

اگر قرار است که به روش بلیچ ، دندان خود را سفید کنید بهتر است که به یک کلینیک دندانپزشکی خوب بروید و در مطب اینکار را انجام دهید.

یک دندانپزشک عمومی یا یک متخصص ترمیی و زیبایی دندان با استفاده از ژل سفید کننده حاوی 25 تا 40 درصد پراکسید هیدروژن (عامل سفید کننده) و تجهیزات ایمن و بی خطر در عرض نهایتا 1 ساعت دندان های شما را به بهترین شکل ممکن سفید می کنند.

بلیچینگ خانگی چگونه انجام داده می شود؟

هرچند که انجام بلیچ دندان در مطب دندانپزشک بسیار ایمن تر و موثر تر است، اما به خاطر هزینه نسبتا بالایی که دارد ممکن است برخی از افراد تمایلی به آن نداشته باشند. توصیه دندانپزشکان به این افراد خرید کیت های بلیچینگ دندان خانگی است.

این کیت های سفید کننده دندان به راحتی از طریق داروخانه ها قابل خریداری هستند، نسبتا هزینه کمتری دارند، کم خطر هستند (زیرا غلظت عامل سفید کننده در آن ها کم است) و از همه مهمتر استفاده از آن ها آسان است.

هزینه بلیچینگ دندان چقدر است؟

بسته به اینکه روش سفید شدن دندان ها چیست هزینه ها نیز متفاوت هستند. با این حال قیمت بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک بین 15 تا 2 میلیون تومان است. و هزینه بلیچینگ دندان در منزل و به روش خانگی نیز بین 1 تا 15 میلیون تومان متغییر است.

بیشتر بخوانید : هزینه لمینت دندان

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 193 تاريخ : چهارشنبه 22 ارديبهشت 1400 ساعت: 23:13

همانطور که احتمالا خودتان هم می‌دانید، یک متخصص ارتودنسی، سوای از اینکه دانش بسیار زیادی برای برطرف کردن ناهماهنگی‌های دندانی و فکی دارد، برای اینکه بتواند دندان‌ها را ردیف، تراز و منظم کند از دستگاه‌های ارتودنسی کمک می‌گیرد.

این دستگاه‌ها معمولاً چند مدل دسته‌بندی دارند. مثلا ثابت یا متحرک بودن دستگاه‌ها یک مدل دسته‌بندی رایج در دنیای ارتودنسی است. در این نوع نامگذاری (یا دسته بندی)، به استفاده از دستگاه‌هایی که به دندان‌ها می‌چسپند، “ارتودنسی ثابت” و به استفاده از دستگاه‌های متحرک با قابلیت جابجایی نیز “ارتودنسی متحرک” گفته می‌شود.

یک زمانی هم هست که دستگاه‌ها را بر اساس قابل توجه بودن یا نبود دسته‌بندی می‌کنند. در این مدل دسته بندی، به استفاده از دستگاه‌هایی که حین درمان قابل مشاهده هستند و به راحتی دیگران متوجه می‌شوند شما ارتودنسی کرده‌اید، “ارتودنسی مرئی” و به استفاده از دستگاه‌هایی که به سختی قابل مشاهده هستند، “ارتودنسی نامرئی” گفته می‌شود.

دستگاه‌های نامرئی برای چه کسانی مناسب‌ترند؟

  • اگر جزء یکی از افراد زیر هستید، ارتودنسی نامرئی برای شما مناسب است:
  • با اینکه نیازمند ارتودنسی هستید اما دوست ندارید کسی متوجه درمان شما شود
  • از ارتودنسی با دستگاه های فلزی استقبال نمی کنید
  • روی رنگ دندان هایتان حساس هستید و میخواهید همیشه سفید دیده شوند
  • اگر سن زیادی دارید
  • اگر مشکل و ناهنجاری ارتودنسی شما چندان جدی نیست

چند مدل ارتودنسی نامرئی داریم؟

تاکنون چند نوع دستگاه ارتودنسی ساخته و استفاده شده که چندان قابل توجه نیستند:

ارتودنسی دیمون شفاف

ارتودنسی با پلاک شفاف و متحرک

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی

ارتودنسی با براکت های شفاف و همرنگ دندان (ارتودنسی سرامیکی)

منظور از نامرئی، بیشتر پلاک‌های شفاف ارتودنسی هستند

در تمام دنیا زمانی که صحبت از ارتودنسی نامرئی می‌شود، معمولا منظور استفاده از پلاک‌های شفاف ارتودنسی است. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، این دستگاه در اصل نوعی قالب دندانی است که می‌تواند به منظم شدن دندان‌ها کمک کند.

بنابراین اجازه دهید از اینجا به بعد، بیشتر از پلاک های شفاف و نامرئی صحبت می کنیم. به این پلاک ها در اصطلاح ارتودنسی، الاینر یا تراز کننده دندان اطلاق می شود. یعنی به تمام پلاک ها صرف نظر از برند و لابراتوار سازنده، الاینر گفته می شود که با کمک جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و  با اسکن 3 بعدی ایجاد می شوند. (این تکنولوژی اکنون در کلینیک های دکتر درویش پور وجود دارد و ارتودنسی نامرئی و متحرک مراجعانمان با آن انجام می شود.)

لازم به ذکر است که به این نوع درمان در اصطلاح ارتودنسی بی سیم هم گفته می شود زیرا هیچگونه سیمی ندارند و در ساختار آن ها تنها از پلاستیک های خاصی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید :

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 144 تاريخ : چهارشنبه 22 ارديبهشت 1400 ساعت: 23:10

رخ دادن مشکلات دندان مانند بیماری لثه‌، پوسیدگی دندان‌ها، رشد دندان عقل، ترک خوردن دندان‌ها و درد دندان در دوره بارداری بسیار رایج است. عوامل مختلفی که بر روی این عارضه ها دخیل هستند، شامل موارد زیر است:

  • تغییرات هورمونی
  • کاهش سطح کلسیم
  • تمایل به مصرف شیرینی جات
  • تاثیرات ویار بر دندان

بیشتر بخوانید : دندانپزشکی کودکان

تغییرات هورمونی، مهم‌ترین عامل دندان‌ درد در دوره بارداری است

اولین اتفاقی که بعد از بارداری رخ می‌ دهد، تغییرات هورمونی است. تغییرات هورمونی علاوه بر تأثیرات بسیار زیاد بر روی ساختار بدن بر روی سلامتی دندان‌ ها هم اثرگذار است و موجب التهاب و ورم لثه ‌ها می‌ شود. این مشکل به ‌اصطلاح به نام ژنژیوت بارداری معروف است که در صورت عدم درمان ممکن است بیماری‌های لثه و عفونت شدید لثه اتفاق افتد. پس در صورت مواجه شدن با ورم و عفونت لثه، حتماً برای درمان به دندانپزشکی بارداری مراجعه کنید.

کاهش سطح کلسیم، تضعیف مینای دندان را به همراه دارد

آیا می دانستید، در دوره بارداری سطح کلسیم بدن به ‌شدت کاهش پیدا می ‌کند و در صورت عدم تأمین کلسیم مورد نیاز بدن ممکن است با تضعیف مینای دندان مواجه شوید؟ به همین دلیل، بیشتر خانم‌های باردار با پوسیدگی دندان و دندان ‌درد روبرو هستند.

تمایل به مصرف شکر سلامتی دندان ‌ها را به ‌شدت تهدید می ‌کند

بسیاری از خانم های بارداری این تجربه را دارند که در دوره بارداری به مصرف برخی مواد غذایی احساس نیاز پیدا می‌ کنند؟ این شرایط به دلیل تغییرات هورمونی و روانی اتفاق می ‌افتد. بسیاری از خانم ‌ها در مصرف برخی مواد غذایی مانند شکر و شیرینی جات زیاده ‌روی می ‌کنند و همین موضوع موجب می‌ شود سلامتی دندان ‌ها به خطر بیافتد. پس سعی کنید در دوره بارداری در مصرف مواد غذایی مضر برای دندان ‌ها زیاده روی نکنید.

از تأثیرات بد ویار بارداری بر روی سلامتی دندان‌ها غافل نشوید

اگر در دوره بارداری ویار را تجربه می‌کنید بدانید که التهاب لثه ‌ها با افزایش حالت تهوع رخ می ‌دهد. هنگام قرارگیری دندان ‌ها در معرض اسید معده و از بین رفتن مواد معدنی، مینای دندان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و احتمال این که با بیماری لثه و پوسیدگی دندان روبرو شوید، بسیار زیاد است.

منبع : تاج دنتال

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 209 تاريخ : دوشنبه 20 ارديبهشت 1400 ساعت: 20:22

لمینت دندان نوعی ونیر دندانپزشکی (لایه های نازک هم رنگ دندان) است که برای پوشاندن یا اصلاح مشکلات ظاهری دندان ها و زیباسازی طرح لبخند به سطح جلوی دندان ها متصل می شود. چیزی که در این مقاله به آن پرداخته شده است اطلاعاتی درباره قیمت لمینت دندان در سال 1400 به عنوان یک روش عالی برای اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان ها است. در این مقاله سعی شده که به صورت کامل نحوه محاسبه هزینه ها و دلیل بالا بودن آن ها را توضیح دهیم.

قیمت حدودی لمینت دندان در سال 1400 چقدر است؟

هزینه لمینت دندان به صورت حدودی در سال 1400 بین 2.800.000 تا 3.500.000 به ازای هر واحد لمینت خواهد بود.

اگر بخواهیم به صورت دقیق درباره هزینه اصلاح طرح لبخند با لمینت دندان صحبت کنیم باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرم. برای مثال بیشترین چیزی که در هزینه این نوع ونیرها تاثیر گذار هستند، انتخاب متخصص ترمیمی و زیبایی یا دندانپزشکی است که این لمینت ها را نصب می کند.

چنانچه به یک کلینیک تخصصی ترمیمی و زیبایی مراجعه کنیم نتیجه نصب لمینت ها قابل قبول، طبیعی و بر اساس اصول زیبایی شناسی طرح لبخند بوده و قیمت لمینت دندان در نهایت زیادتر خواهد بود. اما اگر به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کنید احتمالا هزینه ها کمتر خواد بود ولی نباید انتظار داشت که کیفیت کار بسیار بالا باشد.

هزینه لمینت موقت در سال 1400

اگر قصد اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان با لمینت دندان دارید باید انتظار داشته باشید که دست کم 2 جلسه به مطب یا کلینیک دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی مراجعه کنید.

در جلسه اول دندان های شما بررسی می شود و بخشی از مینای دندان جهت قرار گرفتن لمینت روی دندان تراشیده می شود. پس از تراشیدن دندان، از آن قالب گرفته می شود و بر اساس آن قالب یک لمینت دندان موقت برای شما ساخته می شود. سپس قالب را به لابراتوار می فرستند تا بر اساس فرم قالب دندان، لمینت دندان نهایی ساخته شود.

از آنجا که برای تولید لمینت موقت مواد بکار می رود، باید هزینه این مواد به صورت جداگانه پرداخت شود. یعنی به جز هزینه ای که برای لمینت دائمی پرداخت می کنید باید یک هزینه جدا در حدود 1 میلیون تومان هم بابت لمینت موقت پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید : هزینه بلیچینگ دندان

قیمت لمینت دندان دائمی چقدر است؟

در لابراتوار بر اساس قالبی که از دندان یا دندان های شما گرفته شده است یک لمینت دائمی و منحصر به فرد که مخصوص دندان شما است ساخته می شود. هزینه این لمینت با قیمت لمینت موقت جدا است و به طور میانگین 3 میلیون تومان به ازای هر واحد است.

چرا قیمت لمینت سرامیکی دندان زیاد است؟

در نگاه اول شاید با خودتان بگویید که هزینه ای که برای داشتن لمینت پرداخت می کنید زیاد است. اما واقعیت این است که بیشتر هزینه صرف مواد بکار رفته و لابراتوار خواهد بود. در عمل درصد کمی از هزینه های به حساب کلینیک ها می رود و اغلب قیمت لمینت دندان در سال 1400 برای لابراتوار است.

غلب مواد بکار رفته وارداتی هستند و به دلیل نوسانات ارزی و اوضاع اقتصادی کشور هزینه زیادی روی دست کلینیک یا لابرتوار میگذارند به همین دلیل اینطور به نظر میرسد که هزینه ها بیشتر است.

هزینه لمینت سرامیکی در سال های قبل بسیار کمتر بود

اگر از افرادی که دور و بر شما طی چند سال گذشته لمینت کرده اند سوال بپرسید که هزینه نهایی اصلاح طرح لبخندتان با لمینت چقدر شده قطعا اینطور می گویند به ازای مثلا 4 لمینت دندان 3 میلیون تومان داده اند اما اکنون با همین میزان پول تنها 1 دندان لمینت می شود. این کاملا نوساات ارزی و اضاع تورم کشور را توجه می کند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 308 تاريخ : دوشنبه 20 ارديبهشت 1400 ساعت: 20:19

ارتودنسی متحرک یکی از روش‌های ارتودنسی دندان است که در آن دستگاه به دندان نمی چسبد و بیمار قادر است آن را از دهان خود خارج کند ارتودنسی متحرک برای هر دو فک بالا و پایین قابل استفاده است و میزان اثربخشی در ارتودنسی متحرک بستگی به همکاری بیمار و متخصص ارتودنسی دارد. ارتودنسی متحرک بیشتر برای مشکلات جزئی بهم‌ ریختگی دندان‌ها بکار میرود و طول درمان کوتاه‌تری دارد. در صورتی که ناهنجاری و نامرتبی دندان زیاد باشد ارتودنسی متحرک توصیه نمیشود و بیمار بهتر است برای کسب نتیجه مطلوب از ارتودنسی ثابت استفاده کند.

دستگاه ارتودنسی متحرک از یک صفحه پلاستیکی همراه با سیم که فشار ملایمی به دندان وارد میکند تشکیل شده است.

مزایای استفاده از ارتودنسی متحرک

  • برای فک بالا و فک پایین و یا برای هر دو فک قابل استفاده است.
  • پلاک آن را میتوان هنکان غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج کرد.
  • کمتر به دندان آسیب میرساند و بیماری های لثه را کاهش میدهد.
  • چون سقف دهان را پوشش میدهد انکوریج بهتری میدهد.
  • تنظیم پلاک آن راحت و آسان است.
  • در اختلالات جزئی دندان( دندان درد ) گزینه بهتری است.

طول دوره ی درمان

به طور کلی این درمان کمتر از ارتودنسی ثابت زمان میبرد، اما مدت زمان دقیق آن با توجه به میزان اختلالات دندان توسط متخصص ارتودنسی تعیین میشود. مدت زمانی که برای طول درمان بیمار لازم است در جلسه اول توسط ارتودنتیست تخمین زده میشود. در بسیاری از موارد زمانی که بیمار طول درمان ارتودنسی ثابت را با موفقیت گذرانده باشد برای ثابت ماندن دندان‌ها متخصص ارتودنسی برای آن‌ها ارتودنسی متحرک را توصیه میکند.

تجربه درمان به وسیله ی ارتودنسی متحرک چگونه است؟

در این روش ممکن است به مدت زمان 3 الی 5 روز تا قبل از عادت کردن دهان و دندان آزار‌دهنده باشد و احساس درد کنید. استفاده از قرص‌های مسکن میتواند در کاهش درد موثر باشد.

بیشتر بخوانید :

عوارض ارتودنسی کدام اند ؟

مراقبت از پلاک ها

  • بیمار باید روش قرار دادن دستگاه آن را به خوبی یاد بگیرد.
  • تنظیم دستگاه فقط باید توسط ارتودنتیست صورت بگیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
  • خوردن خوراکی‌های سفت و شیرین ممنوع است چراکه به پلاک آسیب میرسانند و باعث زرد شدن دندان ها و پوسیدگی آن میشود.
  • پلاک باید حداقل دوبار در روز تمیز شود و میتوان جرم آن را با مسواکی نرم و خمیردندان مناسب از بین برد.
  • دستگاه را با استفاده از آب داغ نشویید زیرا باعث ذوب پلاستیک آن می‌شود.
  • با استفاده از محلول شستشو، هفته ای یکبار، دستگاه ارتودنسی را ضدعفونی کنید.
  • پلاک را نباید با فشار کشید و جا انداخت چرا که باعث آسیب و درنهایت منجر به شکستن آن میشود.

دستیابی به بهترین نتایج

جلسات درمانی پیوسته و منظم

رعایت بهداشت دهان و دندان

استفاده منظم از دستگاه جز در موارد خاص

بیشتر بخوانید : کش ارتودنسی چیست ؟

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 144 تاريخ : دوشنبه 20 ارديبهشت 1400 ساعت: 20:13

بهترین متخصص ارتودنسی را چگونه تشخیص دهیم؟ در واقع یافتن متخصص ارتودنسی (چه برای خودتان و چه برای ارتودنسی کودکان دلبندتان) همیشه یک مساله مهم است. برای اینکه به سرعت و بدون سبک و سنگین کردن، یک متخصص انتخاب نکنید، و بعدها از تعجیل خود پشیمان نشوید، حتما با ما همراه باشید. ما چند نکته مهم در خصوص انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی (مناسب با درمان مورد نظر شما) مطرح کرده و به توضیح آن ها پرداخته ایم. با خواندن این مقاله قطعا یک دوره درمان ارتودنسی خوب و در نهایت یک لبخند زیبا نصیب تان خواهد شد.

1. هیچ دندانپزشک و متخصص دیگری به جز ارتودنتیست بهترین متخصص ارتودنسی نبوده، نیست و نخواهد بود

یافتن بهترین متخصص ارتودنسی در تهران و سایر شهرهای بزرگ، به دلیل حضور تعداد زیادی متخصص ارتودنسی، افراد، مساله ای بابت پیدا کردن یک متخصص خوب و شروع درمان ارتودنسی خود نداشته باشند. اما در شهرهای کوچک تر، به دلیل اینکه متخصصانِ کمی حضور دارند، ممکن است دندانپزشکان عمومی و سایر متخصصان دندانپزشکی دیگر، فرصت را غنیمت شمرده و اقدام به انجام درمان های ارتودنسی کنند.

2. با متخصص و پرسنل مطب او احساس صمیمت داشته باشید

ارتودنسی دندان مانند پر کردن یا کشیدن دندان نیست که یک روزه و در یک جلسه انجام شود. حتی مانند لمینت دندان نیست که در دو جلسه با فاصله چند هفته ای انجام شود. مانند عمل ایمپلنت دندان هم نیست که در چند جلسه کوتاه با فاصله چند ماه انجام شود.

ارتودنسی دندان یک پروسه طولانی مدت است. ممکن است از 6 ماه تا 3 سال یا بیشتر ادامه داشته باشد. این یعنی شما باید برای یک مدت طولانی همان متخصص و همان پرسنل و همان بیماران را هرازچندگاهی ببینید.

خودتان تصور کنید، اگر متخصص یا پرسنل او از نظر اخلاقی چندان پایبند نباشند، اگر با آن ها احساس راحتی نداشته باشید، اگر معذب باشید، اگر شما نسبت به آن ها (یا آن ها نسبت به شما) حس بدی داشته باشند چه می شود؟

3. به این دلایل به فضا و جو مطب متخصص ارتودنتیست بسیار بسیار اهمیت دهید….

به محیط و جو مطب توجه ویژه داشته باشید. و حین مراجعه به مطب یک ارتودنتیست سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

آیا مطب یا کلینیک تمیز به نظر می رسد؟

آیا ابزارهایی که استفاده می شود برای هر بیمار بسته بندی و استریل می شود؟

آیا اتاق انتظار پر از بیمار است؟

آیا تعداد ویزیت های دکتر در یک روز بیش از حد مجاز است؟ (مخصوصا در این وضعیت کرونا)

آیا تعداد کارکنان کافی هستند؟

آیا پرسنل به سوالات شما پاسخ می دهند و پیگیر درمان شما هستند؟

4. مشاوره و ارزیابی رایگان، مسئولانه و دقیق را از متخصص بخواهید

بیشتر متخصصین ارتودنسی چه به صورت رایگان و چه با هزینه، مشاوره تخصصب ارائه می دهند. اما برخی از آن ها برای همان یک جلسه ویزیت و ارزیابی هزینه های گزاف و سنگینی طلب می کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که هرچند جلسه اول یکی از مهمترین جلسات محسوب می شود، اما یک متخصص ارتودنسی خوب چشم داشتی به هزینه جلسه اول ندارد و تمرکز اصلی خود را روی راحل بعدی درمان قرار می دهد.

5. آموزش به بیمار، مساله ای که کمتر متخصصی به آن اهمیت می دهد!

شاید فکر کنید که ارتودنسی درمان ساده ای است و تمام زحمت درمان بر عهده متخصص است. اما واقعیت این است که بخش بزرگی از درمان و اثربخشی آن به بیمار و کسی که تحت ارتودنسی است بستگی دارد.

بیشتر بخوانید :

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 155 تاريخ : دوشنبه 20 ارديبهشت 1400 ساعت: 20:09

ارتودنسی دندان یکی از عرصه‌های کاربرد تکنولوژی‌های پیشرفته به شمار می‌آید که توانسته است راهکارهای جامع و متعددی برای درمان ناهنجاری‌های دهان و دندان و مشکلات زیبایی ارائه کند.

هنگامی که یک عارضه دهان و دندان یا زیبایی در یک بیمار تشخیص داده شد، روش‌های ارتودنسی متعددی برای درمان آن وجود دارد. هزینه بسته به میزان مشکل و نوع نیز متفاوت است.

در ادامه دکتر خدیوی متخصص ارتودنسی میرداماد مروری بر بعضی از رایج‌ترین روش‌ ها خواهیم داشت:

ارتودنسی با بریس‌های ثابت

در این روش یک پایه فلزی یا سرامیکی به هر یک از دندان‌ها متصل می‌شود و سپس یک سیم دندانی از هر یک از این پایه‌ها عبور داده می‌شود. متخصص ارتودنسی می‌تواند با تنظیم وضعیت این سیم در فواصل زمانی منظم، دندان‌هایی که مشکل دارند را به تدریج به حالت مرتب و صاف در بیاورد. هنگامی که نتایج مورد نظر با استفاده از مزایای ارتودنسی ثابت به دست آمد، بریس‌های ثابت به طور کامل برداشته می‌شوند. قیمت ارتودنسی ثابت نیز مانند دیگر روش‌های ارتودنسی به پیچیدگی مشکل، نوع وسایل مورد استفاده و مدت زمان درمان بستگی دارد. همچنین قیمت ارتودنسی ثابت از  منطقه به منطقه دیگر نیز متفاوت است.

ارتودنسی با لوازم متحرک

انواع زیادی از آلات و لوازم متحرک وجود دارد که به طور رایج در ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن جمله می‌توان به بریس متحرک دندان ، هدگیرهایی که مشکل انحراف فک را تصحیح می‌کنند، ریتینرهای هاولی که برای اصلاح وضعیت دندان‌ها و حتی شکل استخوان فک استفاده می‌شوند و ماسک‌های صورت که برای برطرف کردن مشکل جلو بودن فک پایین به کار می‌روند، اشاره کرد. قیمت ارتودنسی متحرک برای هر بیمار متفاوت با دیگری است، چون تعرفه درمان روش‌های مختلف یکسان نیست.

ارتودنسی نامرئی

 ارتودنسی نامرئی یک روش ارتودنسی جدیدتر است که لوازم آن قابل برداشته شدن هستند و حالت کاملاً شفاف و نامرئی دارند. ارتودنسی نامرئی هیچ گونه اختلالی در غذا خوردن ایجاد نمی‌کند، زیرا به راحتی قابل برداشته شدن است و از نظر مکانیکی نیز دقیقاً به همان شیوه بریس‌های فلزی مرسوم عمل می‌کند. البته همه بیماران نمی‌توانند کاندیدای خوبی برای استفاده از روش ارتودنسی نامرئی  باشند.  ارتودنسی نامرئی، که کارآمدی آن به اثبات رسیده است، با بهره‌گیری از فناوری تصویربرداری ۳ بعدی ساخته می‌شود. .ارتودنسی نامرئی(ایویزیلاین) بسیار راحت است و چون در ساخت آن از فلز استفاده نمی‌شود، هیچ خراش یا زخمی داخل دهان ایجاد نمی‌شود. دیگر مزایای ارتودنسی نامریی و عدم استفاده از فلز یا سیم این است که بیمار معمولاً زمان کمتری را برای تنظیم ارتودنسی در مطب پزشک سپری می‌کند. با تقبل هزینه ارتودنسی نامرئی این امکان را برای بیمار فراهم می‌کند تا برنامه درمانی خود را از زمان شروع مشاهده و دنبال کند و وضعیت مرتب شدن دندان‌ها را با قبل مقایسه کند.

دیمون

یکی از جدیدترین سیستم های ارتودنسی روز دنیا با قابلیت باز و بسته شدن خودکار درب براکت ها است که به دلیل برخی مزایا ارتودنسی دیمون، اقبال زیادی نسبت به درمان ارتودنسی با آن در سراسر دنیا ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید : عوارض ارتودنسی دندان چیست ؟

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 151 تاريخ : يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 ساعت: 1:26

اغلب افرادی که تصمیم می‌گیرند دندان یا دندان های از دست رفته خود را با کمک ایمپلنت جایگزین کنند از مراحل و روال اینکار اطلاعات زیادی ندارد و به همین جهت ممکن است از این پروسه هراس داشته باشند، و یا به دلیل بی اطلاعی از آن، در تصمیم گیری دچار مشکل شوند.

ما در ادامه 5 گام اساسی کاشت ایمپلنت در دنیا دنتال را از ابتدا تا انتهای پروسه کاشت ایمپلنت دندان  توضیح داده ایم. شما با خواندن این توضیحات می توانید دید بهتری از آنچه پیش روی شما است داشته باشید.

گام اول: مشاوره رایگان و ارزیابی دقیق

همیشه برای تمام پروسه های دندانپزشکی، جلسه مشاوره و ارزیابی وجود دارد. مراجعان  توسط دندانپزشک متخصص و جراح ما کاملا ارزیابی می شوند. در این جلسه وضعیت لثه، دندان های موجود و آن هایی که از دست رفته اند به طور دقیق بررسی می شود.

از آنجا برای کاشت ایمپلنت دندان وجود بافت استخوان فک بسیار حائر اهمیت است، لذا متخصصان ما برای همه مراجعان، میزان تراکم بافت استخوانی در محل کاشت را مشخص می کنند. اینکار با کمک اشعه ایکس یا آزمون های خاصی انجام داده می شود.

متخصصین ما در این جلسه محل دقیق کاشت را مشخص کرده و درباره وضعیت مراجعان، نحوه جراحی، مراحل و نکات پیرامون آن اطلاعات کاملی ارائه می دهند.

گام دوم: انجام پروسه های دندانپزشکی خاص

این مرحله البته برای همه مراجعان و بیماران نیست و تنها برخی از آن ها نیاز به این گام دارند. برخی از مراجعان ممکن است مشکلات خاصی در ناحیه دهان و دندان یا در (سلامت عمومی) خود داشته باشند.

آن ها باید ابتدا تمام مشکلات موجود را با کمک پزشک یا دندانپزشکان دنیا دنتال برطرف کنند و پس از برطرف شدن مسائل، مراحل بعدی آغاز شود. به عنوان مثال ممکن است برخی مراجعان مشکل بیماری لثه (ژنژویت یا پریودنتیت) داشته باشند. تا بیماری لثه بهبود کامل پیدا نکند ما اجازه انجام کاشت ایمپلنت دندان را نداریم. یا مثلا ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد و باید پیش از عمل اینکار انجام داده شود.

همچنین در این مرحله اگر مشخص شده باشد بیمار بافت استخوانی کافی برای نگاه داشتن ایمپلنت دندان وجود ندارد، باید عمل جراحی سینوس لیفت و یا پیوند و گرافت استخوان انجام دهد. درباره این پروسه متخصصین و جراحان مجموعه اطلاعات کامل را به مراجعان ارائه خواهند داد.

گام سوم: آغاز جراحی برای کاشت ایمپلنت دندان

اگر دو مرحله قبل با موفقیت به اتمام برسد نوبت به آغاز جراحی خواهد رسید. متخصصان دنیا دنتال در این مرحله ایمپلنت را با روش جراحی و با برش دادن بافت لثه و دریل کردن استخوان فک می کارند. پس از کاشته شدن ایمپلنت داخل استخوان، بافت لثه بخیه می شود.

بیمار باید صبر کند تا ایمپلنت در محل استخوان ثابت شود و فرآیند استخوان سازی پیرامون آن صورت بگیرد تا کاملا استخوان به ایمپلنت جوش بخورد. در این مدت بافت لثه نیز ترمیم خواهد شد.

مدت زمان عمل نیز بسته به تعداد ایمپلنت ها متفاوت خواهد بود. اما به طور میانگین هر واحد ایمپلنت حدود 1 ساعت کاشته می شود.

گام چهارم: سپری کردن دوره بهبودی

پس از کاشته شدن ایمپلنت دندان، 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید تا به استخوان جوش بخورد و فک و لثه ترمیم شوند. بیمار باید در این مدت چند جلسه به کلینیک مراجعه کند تا توسط متخصصان ارزیابی شود و اطمینان حاصل شود که وضعیت ایمپلنت خوب است و بیمار در سلامت کامل به سر می برد. لازم به ذکر است که در طول این جلسات متخصصان ما به بیماران آموزش های لازم را ارائه می دهند و بیماران می توانند با خیالی آسوده وارد مرحله بعدی و اتمام فرآیند شوند.

گام آخر: انتخاب نوع روکش برای ایمپلنت کاشته شده

پس از بهبودی کامل اکنون می توانیم روکش را بر روی پایه ایمپلنت دندان قرار دهیم. بیمار باید یک جلسه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند و بعد از ارزیابی نهایی، نوع روکشی که باید روی ایمپلنت سوار شود مشخص شده و پروسه به اتمام می رسد.

البته بسته به تعداد ایمپلنت های کاشته شده و موقعیت آن ها، ما چند گزینه برای پوشاندن پایه ها داریم. اگر یک دندان ایمپلنت شده باشد ما روکش تمام سرامیک قرار می دهیم اما اگر بیش از یک دندان باشد از بریج دندان استفاده خواهیم کرد.

برای مطالعه بیشتر : لمینت دندان چیست ؟

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 176 تاريخ : يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 ساعت: 1:22

ترمیم دندان مجموعه اقداماتی است که به منظور بازسازی دندان آسیب دیده انجام می‌شود. با انجام ترمیم در مدت زمان بیشتری می توانید از دندان آسیب دیده استفاده کنید و یا لازم نیست بابت ظاهر بد دندان ها خجالت زده باشید. در واقع، تنها هدف اصلی این کار حفظ دندان های طبیعی است تا نیاز شما به جایگزین دندان طبیعی به حداقل برسد.

 ترمیم دندان شکسته ، رایج ترین مشکل دندانپزشکی

شکستگی دندان یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای اکثر افراد پیش آمده. عوامل مختلفی روی این اتفاق دخیل هستند؛ مانند خوردن غذاهای سخت، رخ دادن حوادث و آسیب دیدگی دندان و… حال اگر این مشکل برای دندان‌های جلو (قدامی) رخ دهد تاثیر بسیار زیادی بر روی اعتماد به نفس فرد می‌گذارد. اما خبر خوب این که به دلیل روی کار آمدن راهکارهای پیشرفته مشکل شکستگی دندان کاملا قابل رفع است و دندانپزشک با مشاهده وضعیت دندان شکسته بهترین راه حل را برای ترمیم دندان شکسته انتخاب می‌کند. البته روند کلی به این صورت است که ابتدا قسمت شکستگی پر می شود سپس برای زیبایی شکل و ظاهر دندان روکش مناسبی بر روی آن قرار می گیرد.

ترمیم دندان پوسیده ، درد رایج دندان ها

تجربه پوسیدگی دندان بسیار دردناک است. چراکه حساسیت دندان هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن بسیار زیاد می شود و حتی ممکن است در ساعات استراحت درد دندان افزایش یابد. تنها راه کار رهایی از درد دندان، ترمیم دندان پوسیده است.

خیلی ها نسبت به درمان دندان پوسیده خود بی اهمیت هستند و بر این باورند که اصلاح پوسیدگی دندان یکی از سخت‌ترین اقدامات دندانپزشکی است یا به خاطر هزینه‌های بالای دندانپزشکی تن به این کار نمی‌دهند. اما پوسیدگی دندان یک مسئله بسیار جدی است که در صورت عدم درمان آن مشکلات بهداشتی دهان و دندان را به همراه دارد. در حقیقت، اگر خیلی زود برطرف نشود احتمال بروز عفونت دندان و لثه بسیار زیاد است.

انواع روش های ترمیم دندان شکسته

دندان شکسته با روش های مختلفی قابل اصلاح است که دندانپزشک تلاش می‌کند با بررسی‌های لازم بهترین راهکار را پیش روی شما بگذارد:

  • رفع شکستگی در قسمت جلویی دندان با کامپوزیت
  • برطرف کردن شکستگی شدید دندان با روکش
  • کانتورینگ دندان برای رفع شکستگی‌های بسیار جزئی

روش های ترمیم دندان پوسیده

منبع : دندانپزشکی شبانه روزی جنت آباد

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 168 تاريخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:18

قبل از شروع لازم است بدانید که این مراحل بسته به هدف درمان، میتوانند کمی با هم متفاوت باشند و بنابراین نوع مراحل ارتودنسی دندان را می توان با در نظر گرفتن خواسته مراجعین کمی با هم تفاوت خواهد داشت. به عبارت ساده تر اگر هدف شما از ارتودنسی زیبایی باشد، با کسی که به نوعی مال اکولوژن شدید دچار است مراحل یکسانی را طی نمیکنید.

مراحل اولیه ارتودنسی دندان

فرقی نمی‌کند که هدف شما از درمان چه باشد، زیرا گام های اولیه در سلسله مراحل ارتودنسی دندان تقریبا یکسان و به شرح زیر است. قبل از شروع مراحل به این نکته هم توجه کنید که هزینه ارتودنسی با افزایش تعداد مراحل بیشتر خواهد شد.

مرحله اول

بطور معمول متخصص ارتودنسی شما اولین جلسه را به معاینه و بررسی مشکلات دندان‌هایتان اختصاص می دهد. در همان جلسه اول ویزیت، متخصص ارتودنسی به شما درباره نحوه تشخیص و بررسی دندان ها و فک توضیحاتی ارائه میدهد.

مرحله دوم

بعد از آن، جهت مشاهده دقیقتر و تشخیص بهتر، با اشعه ایکس از دندان های شما عکس گرفته میشود. رادیوگرافی از تک تک دندان ها، سبب می شود تا بتوان هر گونه مشکلی که متوجه دندان هایتان است را قبل از نصب براکت های ارتودنسی بر طرف کرد. بنابراین این مرحله از پایه های ثابت مراحل ارتودنسی دندان است.

مرحله سوم

با این ارزیابی ها و بررسی های دقیق متخصص ارتودنسی اکنون می تواند نظر قطعی خود درباره نوع و شدت مشکل شما و برنامه درمانی پیش رو را به اطلاعتان برساند.

مرحله چهارم

اما یک متخصص ارتودنسی خوب پیش از آنکه بخواهد اصلاح مشکل دندان های شما را شروع کند، باید از سلامت ساختارهای دهان و دندان شما مطمئن شود. او باید ابتدا از سلامت لثه های شما اطمینان حاصل کند. و اگر مورد مشکوکی در لثه های شما پیدا کرد، برای تشخیص و درمان بیماری های لثه، شما را به یک پریودنتیست یا سایر متخصصان دندانپزشکی ارجاع میدهد.

مرحله پنجم از مراحل ارتودنسی دو فک

این تنها کاری نیست که متخصص قبل از شروع درمان انجام میدهد. او در مرحله بعدی به سراغ پر کردن پوسیدگی ها و جرم گیری دندان ها می رود. زیرا اگر دندان ها سالم نباشند درمان ارتودنسی شما هیچ معنایی ندارد و مراحل ارتودنسی نیز با موفقیت به اتمام نخواهند رسید. و حتی در طول مدت درمان چه بسا دندان ها به شدت آسیب ببینند و حتی نحوه مسواک زدن و شستشوی دهان و دندان به مشکل بر بخورد.

مرحله ششم

پس از رفع همه مشکلات احتمالی دهان و دندان در صورتی که به تشخیص متخصص شما نیاز به درمان ارتودنسی متحرک داشته باشید. باید در همان جلسه از فک بالا، پایین و دندان های شما قالبگیری شود تا بتوانید وارد سایر مراحل ارتودنسی دندان شوید . با مراحل ارتودنسی ثابت و متحرک در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید : عوارض ارتودنسی

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 154 تاريخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:13

در این مقاله درباره ارتودنسی، متخصص ارتودنسی، مشکلاتی که این متخصص برطرف میکند و انواع روش های ارتودنسی دندان آشنا خواهید شد. اگر کنجکاو هستید که در این رشته دندانپزشکی چگونه به مراجعان و بیماران کمک میشود حتما این مقاله از دکتر خدیوی متخصص ارتودنسی میرداماد را مطالعه کنید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دانش دندانپزشکی است که با هماهنگی و روابط بین فک ها و دندان ها با هم سروکار دارد. زمانی که شخصی به هر دلیلی با مشکلات ناصاف بودن دندان ها و یا مشکلات ساختاری دندان و فک روبرو باشد باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کند تا مشکلش برطرف شود.

متخصص ارتودنسی کیست؟

متخصص ارتودنسی دندان دندانپرشکی است که بعد از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی چند سال دیگر در دانشگاه درس میخواند تا بتواند در برطرف کردن یا اصلاح ناهماهنگی ها، ناهنجاری ها و عدم تراز دندان ها و فک به تبحر برسد و بتواند مشکلات ارتودنسی دندان را برطرف کند.

درمان های ارتودنسی

مهمترین روش های درمانی که یک متخصص ارتودنسی برای برطرف کردن مشکلات دهان، دندان و فک از آن ها یاری میگیرید در ادامه به صورت خلاصه مورد بررسی قرار گرفته اند:

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت رایجترین و البته قدیمی ترین نوع ارتودنسی است. از قدیم الایام بریس های فلزی برای صاف کردن دندان ها استفاده میشده است. این بریس ها از اجزای مختلفی مثل سیم قوس دار، باند، الاستیک ها و براکت ها تشکیل شده اند. از آنجایی که توسط متخصص ارتودنسی به دندان ها متصل میشوند و تا پایان دوره درمان (صاف شدن کامل دندان ها) روی دندان ها باقی میمانند به آن ها ارتودنسی ثابت میگویند. رایجترین سیستم های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

  • بریس فلزی
  • بریس سرامیکی
  • بریس لینگوال
  • بریس دیمون
  • و …

ارتودنسی متحرک

گاهی اوقات مراجعانی داریم که یکی از شرایط زیر را دارند:

نوع مشکل و شدت آن جزئی است و برای مثال کج بودن دندان جزئی است

تاب و توان بریس ثابت را ندارند

متعهد به استفاده منظم از دستگاه ارتودنسی هستند

و …

ما برای این افراد دستگاه هایی داریم که قابلیت جابجایی دارند و متحرکند. مراجع یا بیمار هر وقت دلش خواست میتواند دستگاه را بردارد و هر وقت خواست آن را سر جایش بگذارد. برای مثال حین غذا خوردن یا نوشیدن موقتا دستگاه ارتودنسی خود را برمیدارد و دوباره بعد از اتمام خوردن و نوشیدن آن را روی دندان هایش میگذارد. پلاک های شفاف یا نامرئی ارتودنسی نمونه ای از ارتودنسی متحرک هستند.

ارتودنسی نامرئی

حالا بیایید فرض کنیم که مراجع ما مشکل ارتودنسی دارد برای مثال دندان هایش کج است و یا اینکه فاصله بین آن ها وجود دارد و خلاصه یک مشکلی با دندان هایش دارد. این مراجع نیاز به درمان ارتودنسی دارد اما به ما میگوید که:

“آقای دکتر من دوست ندارم که کسی متوجه شود من ارتودنسی کرده ام یعنی دوست ندارم کسی سیم کشی و بریس ارتودنسی من را ببیند. میشه دستگاه من رو طوری انتخاب کنید که کسی نبینه؟”

ما برای این دسته از مراجعان از دستگاه هایی استفاده میکنیم که خواسته آن ها را برآورده کند. نمونه های رایج دستگاه هایی که ما برای این مراجعان توصیه میکنیم عبارتند از:

سیستم ارتودنسی سرامیکی

سیستم لینگوال یا پشت دندانی

الاینترها و اینویزیلاین ها (پلاک های شفاف ارتودنسی)

ریتینرها یا نگهدارنده

و …

این ها درمان های رایج ارتودنسی نامرئی هستند که به یک متخصص ارتودنسی این اجازه را میدهند دندان های مراجعانش را بدون اینکه کسی متوجه آن ها شود صاف و یکدست کند.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 167 تاريخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 ساعت: 18:05